Bredbandsbytet
Nedan följer information om bredbandsbytet, om du har ytterligare frågor kan du ställa dem direkt till Eric måndag 28/10 08:00-08:30 i trapphuset.
Överflytt till Bahnhof 7/11
Den 7/11 kommer installation av Bahnhof ske i huset. Då kopplas alla enskilda lägenheter in på nytt bredband. Från och med detta datum kan man börja använda bredband från Bahnhof. Telenor finns tillgängligt i fastigheten t.o.m. 22/11. Det är viktigt att du meddelar styrelsen i god tid innan 7/11 om du vill behålla Telenor, annars sker omkoppling till Bahnhof.
Uppstart av ny tjänst
För att börja surfa med Bahnhof måste man aktivera sin tjänst, hur du gör framgår av infobladet som du fått i brevlådan och som också finns tillgängligt i högermenyn. Aktiveringen gör du efter den 7/11.
Router
Beroende på om du idag har en router från Telenor eller en egen router har du lite olika möjligheter. Föreningen kommer att ersätta alla med en summa som motsvarar priset på Bahnhofs router (995 kr) oavsett om man köper en router eller ej.
Om du har Telenors router idag
Routern från Telenor kommer inte fungera efter bytet av bredbandsleverantör och ska återsändas enligt deras instruktion. Du behöver därför skaffa en ny router och det finns två alternativ; antingen kan du välja en från Bahnhof som också ger dig en kundsupport eller köpa en annan.
-
Att beställa en router direkt från Bahnhof gör du genom att ringa deras kundtjänst 010-510 000. Se även infoblad.
-
Att köpa en ny egen router kan du göra på t.ex. Webbhallen på Medborgarplatsen.
Om du har egen router idag
Den som har en egen router kan fortsätta använda den. Det går också bra att köpa en annan router av valfritt märke för den som så önskar.
Telefoni
VIKTIGT: Om du har haft FAST telefoni via Telenor och vill fortsätta ha det måste du välja Bahnhofs router. Kontakta Bahnhofs kundtjänst för att beställa fast telefoni och få hjälp med att portera (flytta) ditt telefonnummer, om du vill behålla det.
TV-tjänster
Individuella avtal för TV-tjänster kan fås från flera leverantörer till boende i föreningen. I Bahnhofs nät kan dock Telenors TV-tjänster inte fås då Telenor inte levererar i andras nät av princip.
Exempel på TV-leverantörer som kan användas i föreningen efter bytet till Bahnhofs bredband är:
-
Sappa: Levereras i Bahnhofs nät. En engångskostnad tillkommer för digitalboxen, utöver abonnemangskostnad. Sappa erbjuder inte trådlös överföring, utan det måste gå en kabel mellan routern och TVn.
-
Com Hem: Flera medlemmar har redan tillgång till Com Hem som distribuerar signal via uttag i lägenheterna. I denna signal ingår ett analogt grundutbud av TV-kanaler. Dessutom ges tillgång till ett antal fria digitala kanaler som kan ses utan abonnemang, men som förutsätter en Com Hem-godkänd digital mottagare.
-
Digital marksänd TV
All information om kanaler, kostnader och villkor får du på TV leverantörernas hemsidor. Vid frågor om utbud och teknik ringer du till deras kundtjänst.
I Bahnhofs nät fungerar givetvis så kallade streaming tjänster såsom SVT play/Netflix/HBO m.fl.
Om du vill ha kvar TV via Telenor
Har du tecknat ett individuellt avtal med Telenor om TV-tjänster och vill fortsätta med det kontaktar du Telenor för att teckna ett individuellt avtal om bredband för att kunna fortsätta använda tjänsten. Information om kostnad får du från Telenor. Du måste också meddela styrelsen i god tid innan 7/11, annars sker omkoppling till Bahnhof.
Andra tjänster
Har du andra uppkopplade tjänster tex övervakning, larm, etc. så bör de fungera i nytt nät. Detaljer om dessa får du från den tjänsteleverantör du har för dessa.
Bakgrund till bytet av leverantör
Bakgrunden till att föreningen byter bredbandsleverantör är att Telenors tjänst gradvis har försämrats och är betydligt dyrare än sina konkurrenters. Efter att ha försökt förhandla med Telenor om en prissänkning utan framgång gjorde vi en upphandling för att få ner föreningens kostnader. I och med det tecknade avtalet med den nya leverantören, Bahnhof, kommer föreningen att spara 24 000 kr/året och vi får ett mycket snabbare nät.
Upphandlingen gäller bara internet. Det är den enda tjänst som kan göras med en kollektiv lösning eftersom vi alla har samma behov. Övriga intressen av tjänster såsom TV, fast telefoni, larm, m.m. varierar stort i föreningen och går därför inte att upphandla kollektivt.